Alle våre instrumenter leveres med 10 års garanti og 3 års bytterett.
Etter grundig gjennomgang og stemming ved levering, følger en fri stemming som utførers innen 12 mnd
Fri transport utføres over hele østlandsområdet. Svært rimelig betingelser også til resten av landet.

 

 

   

 

 

   

 
C. Bechsteins flygler og klaver er eksempler på førsteklasses håndverk og et redskap for pianisten til å nå høyeste kunstneriske nivå. De åpner opp for en ny klangverden med et bredt spekter av nyanser. Pianisten fortrylles av den distinkte og klare tonen, det perfekte anslaget og balansen mellom det kraftige og dynamiske og det syngende lyriske. C. Bechstein har bygget instrumenter som oppfyller de høyeste kvalitetskrav helt siden 1853.
 
Historie

1850-1869
I romantikken vokste orkesterbesetningen fra rundt 30-40 musikere til over 100 musikere.

1853
Etter å ha studert fransk og engelsk klaverbyggerkunst, innså Carl Bechstein at musikerne i hans samtid ønsket et klaver som kledde både en kraftig virtuos spillestil og et mer lyrisk uttrykk. I 1853 åpnet han sin egen fabrikk i Berlin. Hans ekspertise og hans forståelse for de musikalske trendene i samtiden og musikernes behov gjorde ham i stand til å utvikle C. Bechsteins prinsipper for tone og teknikk. Klaverinstrumentet gjennomgikk en revolusjonerende perfeksjonering  og ble datidens viktigste instrument for musikalsk utfoldelse.

1857
Hans von Bülow, senere sjefsdirigent for Berlinerfilharmonikerne, opptrer med et Bechstein konsertflygel. Han ble deretter en sterk tilhenger og fremmer av Bechstein-instrumentene.
 
1862
Bechstein vinner førstepremie ved verdensutstillingen 1862 International Exhibition med denne utmerkelsen: “De utsøkte trekkene ved Bechsteins instrumenter ligger i tonenes friskhet og frihet og at de er behagelige instrumenter å spille på…” 

Credo
Carl Bechstein; en levende legende. Tysk håndverk som tilfredsstiller de høyeste kvalitetskrav.
Dette er og blir det forpliktende mottoet for Bechstein som markedsledende produsent av førsteklasses flygler og klaver.
I en fremtidsrettet fabrikk kombinerer Bechstein førsteklasses håndverk med state-of-the-art teknologi. C. Bechstein disponerer et eget kompetansesenter for klaverbygging, enestående i verdenssammenheng. Senteret driver med forskning, utvikling og kvalitetssikring av produksjonen. Her oppstår utsøkte instrumenter for små og store kunstnere.
C. Bechstein er en nyskapende bedrift med et flatt hierarki og med sterkt motiverte medarbeidere. I tillegg har bedriften et eget internasjonalt nettverk av produksjons- og salgsmedarbeidere, samt sterke partnere for transport og internasjonal markedsføring.
C. Bechsteins prioriteringer er som følger: kunden, kvaliteten, markedet. C. Bechstein gjør pianospilling attraktivt og økonomisk overkommelig for nesten alle, ettersom de kan tilby et bredt utvalg av ulike merker og kvalitetsnivåer, fra prisgunstige nybegynner-pianoer  til konsertflygler.
Arven etter Carl Bechstein, som innebærer ansvaret for et unikt merke av verdensklasse, blir stadig videreutviklet.
 
Last ned modellbeskrivelser her
 
Les mer om C. Bechstein >
 
   
 
         
     
Steingraeber    


The Art of Piano Making in Bayreuth
 

Piano manufacturer Steingraeber & Söhne

 

Steingraeber’s upright and grand pianos, from the Wagner Festival city of Bayreuth, are handcrafted in the time-honoured tradition of piano building since 1852 and are among the finest instruments produced by an elite group of manufacturers. Steingraeber remains a leader on the cutting edge of new developments in the construction of world-class instruments with a strong goodwill of important artists, concert halls and music universities worldwide.

 

The story begins in the 1820s with the Steingraeber & Söhne piano factory in Thuringia. Eduard Steingraeber, a member of the second generation of piano builders, moved to Bayreuth in 1852. There, he combined “Viennese” and “English” actions to produce his “opus 1,” a revolutionary masterpiece. Steingraeber pianos have been awarded international prizes on a regular basis since 1867. And in 1906, world-famous designers began to fashion piano cases for Steingraeber. Udo Schmidt-Steingraeber, a sixth-generation family member, has headed up the firm since 1980, with the seventh generation already waiting in the wings.

 

Not only has the family tradition remained strong; so has the historic residence of the firm. Steingraeber Haus (1754) is the only private palace in unique Bayreuth rococo style to have been preserved largely in original condition. In the “Rococo Hall”, for example, the original Liszt grand piano (1873) can be seen and heard. The piano factory has been located directly next door since 1898. Guests who come to select a Steingraeber piano can stay in the artist studio next to the “Chamber Music Hall” by the grand pianos in the grand piano showroom (“Flügelhaus”). And Steingraeber Haus remains a meeting place for artists to this day. Around seventy events take place in the two concert halls at Steingraeber Haus each year. Pianists often come up with improvements, rediscover something or even provide the impetus for new patents. So, the Steingraeber Piano Company always has its finger on the pulse of innovation.

 

   
 
         
     
   

 


In 2007, with “C. Bechstein Europe”, C. Bechstein established its own plant in Hradec Kravlove in the Czech Republic where W. Hoffmann grand and upright pianos are manufactured exclusively in accordance with the quality specifications of the top manufacturer C. Bechstein.

Profile: Suitable for a wide range of musical use. Balanced, full-voiced sound, and rich, romantic tone - wholly in keeping with the tradition of the German tonal ideal.

Harmonically balanced tonal profile and powerful voice. 5-post spruce beech frame system and tonewood soundboard that rests on solid beech. Reliable SILVERLINE action in Bechstein design, no plastic elements. Torsion-resistant cast-iron plate, tone refining agraffes. Capo d'astro bar.

Les mer om W.Hoffmann >

   
         
     
   


”Ed. Seiler pianofortefabrikk” etablert i 1849 i byen Liegnitz er i dag en av Tysklands største pianofabrikker. Bedriften eies og drives av Familien Seiler. Vår interesse for Seiler instrumentene ble etablert ved restaurering av gamle Seiler flygler og pianoer i vårt eget verksted.

SEILER har igjennom nitidlig arbeid gjennom 150 år, kontinuerlig forbedret sine instrumenters klanglige og tekniske egenskaper. Seilers ”klang ide” går som en
rød tråd gjennom århundrene. Den nye generasjon seiler instrumenter,
kombinerer stor, spenstig kraft med en elegant klar og transparent klang.
Den perfekt beregnede konstruksjonen gjør det mulig uten å forstyrre renheten i registeret, å temperere instrumentene på en måte som fremhever det livfulle klangbildet. Dette er egenskaper som gir utøveren optimale uttrykksmuligheter.

SEILER bygger pianoer i tre forskjellige størrelser: 116cm, 122cm og 132cm. Modellene 122 og 132 leveres med SEILERS permanente ”SMR” mekanikk. Disse mekanikkenes repetisjonsegenskaper tilnærmer seg flygelmekanikkens.
Pianoene produseres med ulik design og med store valgmuligheter alternative tresorter og varianter av intarsia og annen dekor.

SEILER bygger flygler i fem størrelser: 168cm, 186cm, 208cm, 242cm, 278cm
”186 Maestro” leveres i et imponerende og spennende utvalg av treslag og
stilarter. ”168 Virtuoso”, ”208 Professional, ”242 Konzert” og ”278 Konzert”
leveres kun i sort polert.
Den virkelige kresne kjøper bør prøve spille et SEILER instrument før valget gjøres.


Les mer om SEILER >

 
         
     

   

 

Carl Rönisch, som i 1845 kun eide et lite verksted i Dresden, skulle bli en av tidens fremste pionerer innen pianobygging. I 1866 oppfant han den banebrytende ”Vollpanzerplatte”: Støpejernsrammen. Støpejernsrammen har 5 støtter og dekker hele stemmestokken, og muliggjorde dermed for første gang bruk av stålstrenger med større spenning – noe som er standard i dag.

Rönisch-instrumentene vant førstepremier i verdensutstillingene i Sydney, Amsterdam, Melbourne, Chicago og Paris. Carl Rönisch ble utnevnt til hoffleverandør for kongeriket Sachsen, Spania, Sverige-Norge, Østerrike-Ungarn og tsaren av Russland. Dette la grunnlaget for hans status som verdensledende innen sitt felt.

Til tross for ekstreme utfordringer har Rönisch-navnet greid å overleve gjennom tidene. Etter at fabrikken ble fullstendig ødelagt under krigen i 1945, fant Rönisch nytt tilholdssted i Leipzig. Allerede i 1948 ble det første Rönisch-klaveret stilt ut på Vårmessen i Leipzig. Det innledet en utvikling som for andre gang gjorde navnet Rönisch verdensberømt og la grunnlaget for den fremragende markedsposisjonen navnet har i dag i Europa, Asia, Amerika, Australia og New Zealand.  

Last ned modellbeskrivelser her

Les mer om Rönisch >
   
         
     
     

 

Levende tradisjoner
Friedrich Grotrian var grunnleggeren av den seks generasjoner lange klaverbyggertradisjonen til familien Grotrian-Steinweg. Etter en tid som musikkhandler i Moskva, reiste han tilbake til hjemlandet. Her traff han den geniale klaverbyggeren Theodor Steinweg, og i 1835 startet de dagens Grotrian-Steinweg pianofabrikk.
Før Theodor Steinweg i 1865 dro til sin far, pianobyggeren Heinrich Engelhardt Steinweg, i Amerika, solgte han sine bedriftsandeler til familien Grotrian. Denne familien, som man senere har kalt Grotrian-Steinweg, har stått for driften uavbrutt frem til i dag.

Røttene
Det første klaveret bygget av Heinrich Engelhardt Steinweg ble stående som en referanse for den videre produksjonen. (Klaveret har siden 1985 vært en del av Brauschweig bys samling av Grotrian-Steinweg-instrumenter.)
Grunnleggerens filosofi om et kompromissløst kvalitetsnivå manifesterte seg allerede fra begynnelsen i hvert eneste instrument. Produksjonen steg etter hvert i takt med stigende etterspørsel og deres stadig voksende gode omdømme.    
Tallrike erklæringer og vitnesbyrd fra uforglemmelige kunstnere var, og er, bevis på dette.

Kompromissløs kvalitet
I dag kan man produsere flygler og pianoer både raskere og billigere, men ingen steder bedre enn hos Grotrian-Steinweg. Dette vises i alle detaljene, som står for den klanglige karakteren og den stabile konstruksjonen i alle våre instrumenter. For eksempel støpejernsrammen, som utmerker seg ikke bare ved en vakker utforming, men også ved at den tåler et strengespenn på opptil 22 tonn. Eller den patenterte stjernerygg-konstruksjonen, som garanterer en enestående stabilitet og sørger for holdbar intonasjon. Eller Grotrian-Steinwegs mesterlige mekanikk, hvor hele 5000 enkeltdeler inngår i et perfekt tilpasset samspill med hverandre. Mensur-beregningen (beregning av strengelengde) og den unike klangbunnen sørger for den umiskjennelige klangen i våre instrumenter. Alt dette, og mer til, er mer enn bare tall og beregninger. Det er representasjonen av originalen som har tatt opp i seg flere generasjoners kunnskap og erfaringer, inkludert vår egen datatidsalders presisjon.

Dagens fabrikk
I 1974 ble den tredje Brauschweig-fabrikken bygget, utstyrt med det mest moderne av teknologisk utstyr. Her forenes kunnskapen og erfaringene opparbeidet gjennom generasjoner med nåtidens produksjonsmetoder. Her føres originalen videre. Her bygges pianoer og flygler som finner veien til konserthus, konservatorier, musikkskoler og talentfulle pianister og musikkinteresserte over hele verden.       
 

Les mer om Grotrian Steinweg >
 

   
         
     
   

 

 

Historien om Bohemia-fabrikken skriver seg tilbake til 1871 og byen Jihlava i Tsjekkia.
Josef Belohlávek, en dyktig pianobygger, åpnet et lite verksted og sysselsatte på denne måten mange lokale håndverkere som skulle bli den første av flere generasjoners pianobyggere.
I 1924 ble produksjonen utvidet under ledelse av den lokale entreprenøren Josef Breitner,
i samarbeid med firmaet Hofmann & Czerny fra Wien, og de startet produksjonen av instrumenter under navnet ”Hofmann & Czerny”.
 
De neste årene ble fabrikken overlatt til ulike store private og statlige aktører, og etter
mange års sentralisering av driften mistet instrumentene sin særegenhet i klang og konstruksjon. Men i 1993 fant man tilbake til røttene og igjen. Stanislav Kremenák, i samarbeid med pianobygger Miroslav Tauchman og salgsdirektør Marcela Schramlová, overtok fabrikken og startet produksjonen av pianoer under navnet ”Bohemia Piano”. På grunn av plassmangel ble det i 1995 bygget enda en fabrikk i byen Hradec Králové. Bohemia Piano ble synonymt med et europeisk instrument av god kvalitet til gunstig pris.
 
I 2006 startet et nytt samarbeid med det tyske firmaet C. Bechstein Pianofortefabrik AG Berlin. Etter at C. Bechstein AG hadde overtatt hele driften av Bohemia Piano, skiftet
firmaet navn til C. Bechstein Europe s.r.o.
I 2008 ble fabrikkene slått sammen og hele produksjonen flyttet til Hradec Králové. Her ble det grunnlagt en fabrikk med tidens ypperste teknologiske utstyr for produksjonen av merkene Bohemia Piano og W. Hoffmann. Denne fabrikken produserer nå pianoer og
flygler ”made by C. Bechstein Europe”.     
 
BOHEMIA PIANO-merket:
De håndlagde pianoene og klaverene fra Bohemia imøtekommer de høye
kvalitetskravene fra C. Bechstein med hensyn til valg av materiale og til selve produksjonsprosessen. Resultatet er en kultivert, europeisk klang og en romantisk tone
full av delikate nyanser. 


Les mer om BOHEMIA >